r-a-kaapstad.reismee.nl

Phillipi's childrens centre

Hee!

Vanaf vandaag zal ik weer up-to-date zijn. Ik heb nu wifi in het huis waar we verblijven, dus vandaar dat ik de berichten van gisteren en eergisteren net heb geplaatst.

Eerste dag van het vrijwilligerswerk, benieuwd waar we terecht komen. We gaan met 8 mensen in een Volkswagen (eigenlijk bestemt voor 5 personen) die kant op. Ik zit voorin bij mama op schoot, m'n knieën opgetrokken tegen het dashboard leunend omdat er geen plek meer is voor mijn benen. Eenmaal aangekomen krijgen we eerst een rondleiding. Er zijn verschillende lokalen waar groepen kinderen zitten van een bepaalde leeftijd. Wij zijn te vinden bij de baby's. De kinderen in ons lokaal zijn tussen 3 maanden en 2 jaar oud. Als de kinderen 2 jaar zijn, gaan ze naar een groep waar kinderen zitten tot 4 jaar oud. We helpen gelijk met het voeren van pap aan de jongste kinderen. Dan is het tijd voor spelen en knuffelen. Het is maar goed dat ik geen smetvrees heb. Ik moet er maar niet over nadenken wat er allemaal aan m'n broek en jas is gesmeerd. Snottebellen, pap en vlekken waarvan ik niet eens weet waardoor het komt. Om half 11 krijgen de kinderen een stukje brood en daarna gaan we buiten spelen. Er komt een kind van 5 jaar bij mama zitten en wil graag dat mama liedjes voor haar zingt. Er wordt buiten gegeten en we mogen de kleintjes weer voeren. Na het eten is het bedtijd. Alle kindjes op een rij op dunne matrassen. Precies zoals ik 2 jaar geleden heb gezien in de crèches. Terwijl de kinderen slapen, hebben wij 2 uur lang lunch pauze. Gelukkig scheen de zon en zijn we buiten lekker op het beton gaan liggen met een vest als kussen onder ons hoofd. Ik geloof dat ik in slaap ben gevallen. Mijn gezicht heeft gelukkig weer een beetje meer kleur gekregen van de zon. Na de lunch was het weer spelen en flesjes geven. Een van de kinderen heeft over me heen gekotst. Hij was een beetje aan het jengelen, ik dacht dat hij aandacht wilde, en toen hij op schoot zat, kotste hij over m'n trui en broek. Kon mama alsnog wassen vandaag ;) Deze week is de laatste week vakantie hier, dus het is niet druk zeggen ze. Ik geloof dat we wel 35 kindjes in onze groep hadden, als dat nog rustig is... Hoe wordt dat volgende week? We gaan samen met de kinderen met de bus terug naar huis. De buschauffeur zet de kinderen af waar ze wonen, in townships dus. Opvallend is dat zelfs de allerkleinsten al heel veel zelfstandig moeten doen. Er hoeven maar een paar kinderen gevoerd te worden, de rest moet zelfstandig eten. Ook in de bus viel het op. De 4 baby's van een paar maanden oud zaten langs elkaar op 2 stoelen. Best vreemd om zo'n kleintjes zo op die stoelen te zien zitten. In Nederland zouden ze zeker nog in een zitje moeten zitten. Een van de 4 viel in slaap en nam ongeveer heel de stoel in beslag doordat ze omviel, dat kwam er dus op neer dat de andere 3 heel krap zaten en daar waren ze het niet mee eens. Ik geloof dat ik ze wel 5 keer recht heb gezet. Wel schattig! Weer thuis aangekomen is het douchen, eten en daarna chillen, niet heel boeiend dus.

De wifi hier is super traag en ik heb net al een paar foutmeldingen gekregen bij het uploaden van foto's, jullie zien vanzelf of het lukt!

Liefs, Roos

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active