r-a-kaapstad.reismee.nl

Verzopen katjes

Mama's verjaardag en heel veel regen! Een legere bus naar de opvang deze morgen. Vanwege de regen blijven veel kinderen thuis. Dat is ook te zien in onze groep. Er zijn 16 van de 34 kinderen aanwezig. Ik had de groepsleider gevraagd of we voor mama zouden kunnen zingen. Dat hebben we gedaan en mama wist niet dat ik er om had gevraagd, des te leuker. Ik heb met de kinderen met bellenblaas gespeeld. Het was misschien maar goed dat er niet zoveel kinderen waren met al dat gegil om de bellen, wel super leuk om te zien natuurlijk. Vandaag werken we een halve dag, heel normaal in Afrika. Niemand heeft zin om op vrijdag middag te werken. Ondanks de regen besluiten we toch naar de bakker te lopen om taart te kopen. Wind tegen, voorkant doorweekt. We hebben de groepsleider op de opvang gevraagd wat ze nodig hebben, dus wat wij voor hen kunnen kopen. Het komt neer op dingen als kleding, billen afveeg doekjes, sudocrème en babylotion met een lekker geurtje. We gaan eerst naar een kledingwinkel om te kijken voor wat kleertjes. We hebben een broek en trui gekocht, morgen in Kaapstad kijken we verder. Als ze hier geen lekkere babylotion hebben, sta ik mijn Zwitsal af die ik mee heb genomen. Eenmaal bij de bakker aangekomen, is hij dicht.... Heel dat eind in de regen gelopen voor niets. We vragen aan mensen of ze weten wanneer hij open gaat: als de dienst van de moskee is afgelopen. Zo'n fijne leefstijl hier. We gaan even naar de winkel naast de bakker voor wat drinken. Als we daar klaar zijn besluiten we nog een keer te kijken bij de bakker. En jawel hoor, de deuren worden open gemaakt. We hebben taart gekocht. We lopen met de wind in onze rug naar huis terug. Het regent nog harder nu. We krijgen onderweg nog een lift aangeboden, er was medelijden met deze verzopen katjes. Druipend komen we thuis aan. M'n schoenen zijn doorweekt en m'n sokken kan ik wel uitwringen. Zelfs m'n onderbroek is nat! Verwarmingen bestaan hier niet dus onze broeken hangen nog wel even over de rand van het stapelbed. We gaan gauw douchen om weer warm te worden. Taart eten we vanavond, omdat de ramadam dan is afgelopen. In de avond gaan we met 7 personen in een taxi naar een markt in Houtbaai. Afrikaanse tijd... Het is een foodmarket dus we zouden eigenlijk daar eten, maar omdat het zo lang duurde voor de taxi er was, had onze gastmoeder medelijden met ons en kregen we wat soep. Het was echt een super leuke markt! Mama en ik hebben samen een echte steenoven pizza op. Mama vond echt dat ze een wijntje moest drinken op haar verjaardag dus dat deed ze. Ik had een heerlijke smoothie die ter plekke werd gemaakt. Ijsje na en onze maaltijd was compleet. We hebben ten slotte iets te vieren. Om half 11 zijn we thuis en dan moeten we toch echt nog taart eten. Helaas ligt iedereen al op bed en zijn we maar met 7 personen voor 3 taarten. Als verjaardagscadeau krijgt mama van 2 anderen ook nog een taart, super lief. Waarschijnlijk eten we nog een hele week taart gezien ik het niet morgen als ontbijt en lunch mag hebben...