r-a-kaapstad.reismee.nl

Capetown

Dit weekend verblijven we in Kaapstad zodat we niet te veel tijd kwijt zijn aan reizen. We gaan 's ochtends met 8 personen aan straat staan om een minibus op te wachten om naar Kaapstad te gaan. Een minibus is zoals de naam als zegt een klein busje met een bestuurder en iemand die uit het raam schreeuwt om mensen te lokken. Het is erg goedkoop vervoer. Voor 15 rand per persoon reis je van Grassy Park naar Kaapstad, dit is iets meer dan 1 euro. Eerst gaan we naar de Old Bisquit Mill. Hier is weer een foodmarket. Zo leuk om te zien! Echt alles ziet er super lekker uit en het ruikt ook zo lekker. Eenmaal in de stad gaan we op zoek naar dingen voor de kinderopvang. Van het geld wat we hebben opgehaald op de rommelmarkt gaan we die dingen kopen. We hebben 2 broekjes, een 2-delig pakje voor een meisje, een jongenstrui en een meisjestrui gekocht (gister hadden we al een 2-delig voor een jongen gekocht). Billendoekjes zijn hier ook een probleem. Ze zijn duur en super snel op. We komen een drogist tegen en kijken daar even. We nemen ook gelijk maar 10 pakken van 80 billendoekjes mee, misschien kunnen ze daar 2 weken mee doen. Omdat babylotion hier ook zeer prijzig is, heeft mama het idee om bedrijven als Zwitsal, Kruidvat en Etos aan te schrijven om te vragen of ze wat willen doneren zodat wij het opsturen. We gaan het in ieder geval proberen en hopen op medewerking. Dankzij de rondleiding door de stad met de gids kunnen we ons al aardig wegwijs maken. Ik geloof ook dat ik het backpackers hostel heb gezien waar we 2 jaar geleden zaten. We zijn naar Greenmarket square en de company garden geweest. Vandaag is het trouwens weer veel beter weer dan gisteren. Ik heb serieus een hempje, t-shirt, shirt met lange mouwen, vest, spijkerjasje en een windjack over elkaar aan... Ik heb ook een extra broek meegenomen voor het geval dat we zouden verregenen en mijn broek weer doorweekt zou zijn. Alles zit in plastic tassen in de rugzak. Het is 20 graden! Ik heb het in ieder geval niet koud gehad (ook niet te warm). Het is echt super helder weer, maar we zijn te laat om de Tafelberg te beklimmen. Na even gezeten te hebben in de Company garden zijn we naar het Slave Lodge museum geweest. Het begon interessant met een film over de slavernij. Slave Lodge is de plek waar vroeger alle slaven 's nachts in werden gestopt. Duizenden slaven in kleine hokjes. Ik verwachtte dat we kamertjes te zien zouden krijgen, nagemaakt ofzo. In het begin was er wel iets wat er op leek. Verder in het gebouw zagen we zilver en wapens die zijn gevonden toen. Er is ook een ruimte met heel veel cd's, maar dan ook echt heel veel. En toen was er een kamer over Egypte. We zagen echt totaal geen logica in dit museum. De film was interessant en het was echt niet duur dus daar houden we het maar op. Na het museum lopen we naar het V&A Waterfront. 2 jaar geleden was er een half viaduct, gewoon een weg die niet was afgemaakt en in de lucht stak, en die is er nu nog steeds en ze zijn ook nog niet verder met die weg. Ik vind het echt grappig dat ik de weg hier nog weet. We maken weer ff gebruik van de wifi van de Mac Donalds die zoveel sneller is dan de wifi die we bij het gastgezin hebben. Het nadeel hier is dat het vroeg donker is en dat we dan eigenlijk niet meer over straat mogen. Gezien wij Nederlanders zijn en gewoon lopen naar de andere kant van de stad moeten we daar wel rekening mee houden. We lopen langs de zee van het Waterfront naar Seapoint en zien hoe snel de zon in de zee zakt. Ongelooflijk hoe snel de zon onder is. Gezien we nog moeten eten en het donker is besluiten we niet moeilijk te doen en bij het eerste restaurant (om de hoek van het vrijwilligershuis) wat er leuk uit ziet te gaan zitten. Ik heb een of andere vreemde lasagne met butternut. Het leek me wel lekker, maar ik had geen idee wat butternut is en de ober kon het ook niet echt uitleggen. 'Het is iets geels' .... Nu weet ik in ieder geval dat ik dat niet lekker vind. De lasagne was te eten, maar ik zal het zeker niet nog eens bestellen in die samenstelling. Mama wil graag nog yoghurt kopen voor het ontbijt van morgen dus dat doen we bij de supermarkt ernaast. Dit is niet zomaar een supermarkt. Er wordt namelijk streng afgeraden om hier heen te gaan als het donker is. Er wordt veel gerotzooid met bankpassen. Terwijl we daar bij de yoghurt staan te kijken komt er een man naar ons toe om iets te vertellen. Echt geen idee wat hij zei, wat ik wel weet is dat hij heel erg naar bier rook. Op de weg naar Seapoint waren we aan het dubben over morgen. Eigenlijk willen we de Tafelberg beklimmen, maar we weten niet precies hoe we naar Kirstenbosch moeten gaan, omdat dat aan de andere kant van de berg is als waar we ons nu bevinden. We slaan onszelf voor ons hoofd als het volgende week geen mooi weer is want we gaan morgen naar Robben Island. Het is een stuk praktischer om daar heen te gaan, omdat we weten hoe we erheen moeten. Toen we vandaag bij het toeristenbureau aankwamen, waren we 5 minuten te laat. Ze sloten om 1 uur.. Volgende week zitten we bij het Waterfront en dat is al dichter bij de Tafelberg. Dan kunnen we uitvinden hoe we erheen moeten, omdat we dan iets meer tijd hebben. Ook hoeven we dan niet met 2 best zware rugzakken en 2 tasjes met babykleertjes en billendoekjes de berg op te klimmen. We hopen heel erg dat het volgende week weer helder weer is! Gezien we vandaag behoorlijk wat hebben gelopen, is het best fijn om een avondje films te kijken.

Anja

Leuk.